21 June 2014

Cara Hilangkan Kesan Hitam Di Bawah Seterika

Assalamualaikum...

Rasanya sekarang ini, seterika ini telah menjadi satu keperluan bagi semua orang kan. Setiap unit rumah mesti ada sekurang-kurangnya satu seterika. Ya lah, nak tampak kemas dan menarik ketika ke pejabat mahupun sekolah, baju mestilah licin je kan.


Cara Hilangkan Kesan Hitam Di Bawah Seterika


Tapi menjadi masalah bila seterika yang kita guna ini mula meninggalkan kesan hitam dibahagian bawah seterika kan. Lagi-lagi bila, gosok baju sekolah atau baju yang berwarna putih, yang akhirnya meninggalkan kesan pada baju yang digosok. Dah comot, baju. Tension betul.

Kesan warna hitam dibahagian bawah seterika ini adalah akibat kita tergosok manik-manik pada tudung atau baju kurung kan. Ini semua baju perempuan. Baju lelaki ada manik-manik ke? hehe. Lagi satu, bila kita sering ter"hangit" kan baju. Sampai hangus seterika tu. haha..Siapa pernah buat? Geram je nak buang hitam pada bawah seterika itu kan. Jadi mari saya kongsikan salah satu cara menghilangkan kesan hitam tersebut.

Baiklah..Bahan yang anda perlukan adalah beberapa sudu besar garam. Apa jenis garam? Apa-apa jenis garam boleh guna.Caranya ialah dengan hidupkan seterika pada kepanasan sederhana. Apabila seterika mulai menjadi panas, letakkan garam dan gosok sehingga kesan hitam yang melekat pada permukaan seterika itu hilang. Matikan seterika, dan biarkan ia sejuk sepenuhnya, dan lap permukaan bawah seterika tersebut dengan kain lembap.

Mudah dan senangkan. Nanti bolehlah hitamkan seterika kemudian cuba ya..hehehe. Selamat mencuba.^___^

3 comments

June 21, 2014 at 4:09 PM

owh cool, slalu jadi hitam tu bila baju terbakar or panas sgt XDD ahahaha
nice info XD

June 21, 2014 at 5:06 PM

oh guna garam je..ok2 pasni boleh buat..:P

June 22, 2014 at 11:13 AM

ahaha x penah pulak nk tgok bawah seterika selalu main iron ja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by ! AINI ZAKARIA © 2014| Resolution: 1280x800px | Best View: Google Chrome