30 September 2012

Kerja Budak Grafik - Magazine Production.

Assalamualaikum..

Ada orang tanya, ehhh...budak grafik buat kerja benda eh??
Kalau den nak jawab sampai tahun depan tak habis. Nanti den cerita, ekau baca sampai lebam ye.

Ini kerja den waktu semester 2 dulu dan antara subject wajib graphic , kerja semester 1 dah bercerai, putus, dah tak dapat di temui. Yang tinggal atas kertas je. On screen tak ada..Rugi je sebab terbuang...kalau tidak boleh buat kenangan. Walaupun buruk tapi itu hasil usaha den yang tak pandai nak melukis lukis bagai.

Semester 2 untuk subject Graphic and Media Digital ini kita orang di kehendaki membuat majalah sendiri..Jenama sendiri, reka bentuk sendiri.

Apa yang kita orang kena buat ialah cover magazine, iklan, dan juga double spread.

Magazine yang saya pilih ialah bertemakan gadjet, teknologi dan semua pasal IT.
Ini adalah contoh cover magazine yang saya buat yang dah siap sebanyak 89%.


Back and Front

Majalah ini di beri nama G4 sebab apa??entah dah tak ada idea lain nak buat. Kenapa pilih tema ini? Sebab saya gila gadjet atau semua pasal IT.  Guna software apa untuk buat magazine? Adobe InDesign. Tapi saya tak guna pun InDesign, sebabnya baru je belajar, tangan keras nak guna sebab banyak function yang tak tahu nak guna...berapa banyak guna dahhh..Untuk cover ini saya guna PS je.


Seterusnya, kita orang diminta mencari majalah dan mencari iklan product dan sebagainya. Pensyarah kita orang akan pilih mana-mana iklan untuk kami trace. Trace ini macam tekap semula lah, dan ini adalah jenis iklan yang dipilih untuk saya.


kerja ini rumit sikit sebab memang sangat leceh..satu-satu kena ikut. lenguh tangan, sakit mata menghadap laptop 24 jam. Mata jadi mata panda. Lagi-lagi nak trace latar belakang dia itu..Nak menangis, macam nak je hentak-hentak kaki, nyanyi lagu kochi-kochi ho taheeee....Trace ini guna Ai atau Adobe Illustrator.

Klik gambor untuk tumbesaran yang sihat

*Kerja separuh jalan..

-------
-------
-------

Gambar ini tak ok sebab saya kecilkan saiznya.


Ini adalah tracing yang dah siap..saya tahu buruk dan tak sama dengan yang asal..dan dengan sesuka hati ayam dan lembu, saya telah menukar warnanya dan bentuknya. Lecture saya kata tak perlu trace latar belakang cuma trace gambar dan fontnya sahaja. Kalau tak mati tertekan aku.. dan di dapati bahawa final ini ada kesilapan, perasan tak? dekat font A...dekat dalam aku tak warna..muka dia tak sama dengan warna jari. TIDAKKKK...Apakah nasib ku? sudah hantar dan dapat result dah pun. Ini adalah akibat kerana buat kerja last minute..

Sudah lupakan semua itu..

....sudah cukup sudah..sudah sampai di sini saja....

Kemudian kita orang pula kena buat double spread. Double spread ini adalah helaian yang biasanya terdapat di bahagian tengah majalah yang mempunyai dua halaman muka surat.

Nah ini dia double spread yang buruk nak hidup..Maklumlah tak ada sense of art lah kata kan..Sedih..tapi saya dah berusaha..inilah dia hasilnya..


Dah siap semuanya kemudian kami akan buku kan menjadi magazine. Cara-caranya adalah dengan menggunakan double tape, plastik cover magazine(apa entah nama dia, tak ingat), Dunlop Gam, kertas A4. Gunting, Pisau, Cutting Board, batang aiskrim. Semua bahan-bahan ini digunakan untuk buat magazine secara manual.

Tak ada gambar nak tunjuk untuk final magazine yang dah siap di compile kan sekali menjadi satu magazine yang sangat mahal di pasaran.huhuhu..

Sebenarnya boleh saja, hantar kedai suruh dia compile kan jadi majalah tapi puan kami tak bagi. Dia suruh buat sendiri. kelas lain boleh, kami tak boleh..huwaaa..tapi tak apa, i get new knowledge and experience right?

Itu sajalah nak tunjuk untuk subjek ini..kod subjek ini GDT 152 atau Design and Media Digital. eleh, macam ada orang nak tengok..Baiklah selamat tinggal bungaku.

8 comments

September 30, 2012 at 9:38 AM

macam best je..tapi mesti susahkan.kalau bende kecik2 macm awak ke,rama2 ke..nak kena trace jugak ke ?

September 30, 2012 at 10:38 AM

@mimijoe

A'ah semua kena trace..zoom in dia sampai kita boleh trace...hehe..dan nanti jadilah mata kita mata panda. :)

Anonymous
September 30, 2012 at 11:04 AM

haha GDT 152 . trigat waktu saya part 2 dulu haha kena buat ni jugak . hehe sapa yg ajar subjek ni saya dulu En.Anwar hehe .

Btw part 2 eh? saya part 3 :) slamat kenalan haha awk klas A / B hehe saya ada kawan part2 jgk~

Anonymous
September 30, 2012 at 11:06 AM

@Nurul Aini Lawa la design awk :)

November 17, 2012 at 1:55 PM

wah!!!lawanye!

January 13, 2013 at 6:22 PM

wah bind secara manual...baru perasan ada entri ni...apa2 pun mmg cantik dah yg tekap tu...cuma silap sikit je....

PS: sy pernah tgk org buat magazine tak pakai komputer...semua pakai tampal2 je...sampai font pon tampal...

March 1, 2013 at 10:27 PM

Wahhh. Bestnya! Mesti akak ni orangnya yang pandai berphotoshop ^^v

January 6, 2015 at 11:54 AM

cantik sgt... hehehe, mcm best je kos Aini. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by ! AINI ZAKARIA © 2014| Resolution: 1280x800px | Best View: Google Chrome