22 November 2012

Sikit-sikit terasa hati.

Assalamualaikum..

Pernah tak, anda rasa berkecil hati, terasa hati, dan ayat paling mudah dan selalu kita sebut "touching"..sentap hati mak nak. Sensitif. 


Semua yang bergelar manusia mesti pernah kan terasa hati..bohonglah kalau tak pernah. Hebatlah awak kalau tak pernah terasa. Saya tabik spring sama awak kalau awak tak pernah berkecil hati atau terasa hati.
Eleh sikit-sikit touching..Mengadalah.

Seadanya kita manusia, kadang-kadang terasa dengan orang di sekeliling kita kan. Kalau saya terasa hati atau sedang marah pada orang, saya akan diam. Saya diam sebab kalau cakap nanti tambah marah kan. Baik diam. hehe..kalau kawan saya mesti dia tahu kalau saya diam tiba-tiba mesti saya tengah marah atau terasa..tapi bukan semua diam saya itu bererti saya merajuk atau marah. Kang salah faham pula. Asal diam marah, asal diam merajuk..tak lah. Diam dan bercakap ada tempatnya.

Bercakap banyak nanti takut orang terasa, diam banyak cakap kita tak mesra..ehh..mana satu ni.

Bak kata pepatah, ikut hati mati, ikut rasa binasa.

Adalah normal kalau tersinggung, terasa hati, pedih hati dan terguris hati. Kadang-kadang hati kita sakit bila disindir, dikeji, dipuji. Rasa pedih nak bergolek-golek menangis..Sedih sangat.

ehh..okay fine saya je kot gitu.

Tapi mungkin daripada sindiran tersebut kita boleh berubah, mungkin ada benarnya sindiran tersebut. Sedikit sebanyak memberi  impak yang besar untuk kita membuat perubahan dalam diri yang lebih ketara baik dari sebelumnya.

Tak apa tak apa, mungkin kita rasa diri kita di benci, tapi janganlah bersedih hati jika di keji atau sebagainya kerana ada Allah yang sentiasa menyayangi kita. Janganlah kita bersedih jika, kita tidak di puja, dicintai, disanjungi oleh manusia di dunia. Tapi kita di cintai oleh penduduk langit. Di cintai oleh Allah pastinya.



Tapi kita harus sedih dan resah bila terlalu ramai yang mencintai, memuja kita di dunia, tapi tiada siapa yang menyayangi kita di akhirat kelak.

Nabi SAW bersabda "Sesungguhnya Allah memberikan dunia kepada siapa yang dicintai-Nya dan siapa yang tidak dicintai-Nya, tetapi Allah tidak memberikan iman kecuali kepada siapa yang dicintai-Nya."

Kalau asyik kena puji nanti kita jadi bangga diri pula kan. Jadi berfikirlah dengan positif.


Think postive Aini think positive..hehe. 


p/s: Pernah tak terasa sampai menangis-menangis? ehh..perempuan je kot, lelaki kan kuat...ehh..tak, perempuan pun kuat juga..Kita sama-sama kuat. ^___^




26 comments

November 22, 2012 at 3:10 PM

hihikkk normal la pempuan hati lembut..tapi kena juga fikir kenapa perlu terasa hati...
pilih yang betul je

November 22, 2012 at 3:14 PM

Pernah pernah..

P/s: Sudi jadi sponsor utk giveaway saya? http://princessaliessa.blogspot.com/2012/11/pencarian-sponsor-untuk-giveaway.html

Anonymous
November 22, 2012 at 3:16 PM

pernah jugak tacing sampai tkluar air mata =_= erkk huhuhu

November 22, 2012 at 3:40 PM

suka entry ni!

November 22, 2012 at 3:47 PM

oOhh..hebatlah sapa yng tak pernah touching2 tu..hehe..
sama la kita ni dik..akk klau dah mara,terasa diam je..kang kita bersuara, takut orng tu pula yng terasa..kang 1 keje nak pujuk bgai..haii,letih..x kuasa dibuatnya..hehehe

November 22, 2012 at 3:49 PM

pernah sekali sentap dengan kawan lepas tu menangis. malu gila masa tu. tetibe boleh jadi sensitif pulak :D

November 22, 2012 at 3:51 PM

Betul. Apa aini cakap tu memang betul. Tapikan,kalau kita di sindir dengan hebat oleh pihak lain di sebabkan info dari orang yang ego, sangat-sangat sakit. Itu laa yg saya alami. Saya cakap A, dia cakap B, saya cakap orang lain, dia ingat saya kutuk dia. Sakit jiwa bila dia mengeji saya di blog dia tanpa sebab, sedangkan saya tak pernah ada masalah dengan dia :(

opss, over pulak! sorry..

November 22, 2012 at 4:13 PM

perem mmg dah fitrahnya sensitif.. cuba sedayanya menggunakan akal dalam sesuatu keputusan tau.. nnt risau mendatangkan kerosakan pd diri sendiri..:)

November 22, 2012 at 4:19 PM

Biasalah Aini... perempuan kan sensitif... macam OKje tapi kalau dah dekat period lagi mengada-ngada dia sampai... he....he..

Apa pun lama-lama elok sendiri...
Ayat tu OKje hafal tu sebab nak melembutkan hati anak2..ha..ha...

November 22, 2012 at 4:23 PM

Selalu terasa dik..tp buat x reti jerk..lama2 da kebal! :D

November 22, 2012 at 4:31 PM

hehe.. tau xpe kan.. susah kita nak jaga hati semua orang sampaikan hati kita sendiri tak terjaga dan terabai. sadis. =.="

November 22, 2012 at 4:37 PM

Aah! kena selalu fikir positif :D baru hidup sentiasa takde prasangka buruk :)

November 22, 2012 at 4:37 PM

terasa sampai nangis tu pernah..tu pun sebab gurauan melampau dri kwn...>_<

November 22, 2012 at 5:03 PM

saya pon mcm awak. kalau saya terasa hati dgn orang sekeliling saya diamkan je. pendam dlm hati je. xde lah saya nk pegi marah2 dia.
cuma kdg2 je bila dah xtahan sangat tanggung sorang2 saya story kt kwn2 mintak pendapat diorg.
pastu nk menenangkan hati yg dah terasa ni kdg2 mengambil masa yg lama.

eh pernah terasa hati sampai nangis tau.. bodoh je bile pikir2 balik..mcm bdk2 je nk nangis2 bagai.. hukhuk

November 22, 2012 at 5:31 PM

betul tu..think positive baru hidup lebih ceria :)

November 22, 2012 at 5:44 PM

sama la kita. ieka pun jenis diam kalau merajuk. malas nk cakap. nnti takut diowg yg laen terasa hati pula :)

November 22, 2012 at 5:58 PM

betul tu...

November 22, 2012 at 5:58 PM

kalau kena marah atau dinasihati kerana benda2 yg betul...tak terasa hati sgt...mungkin ada marah sikit2 je sebab ego...

tapi kalau dianiaya, ditipu atau dikhianati oleh org yg rapat...yg tu boleh makan tahun terasa hatinya....

November 22, 2012 at 6:12 PM

perempuan mmg cepat terasa :)

November 22, 2012 at 8:41 PM

Pagi sobat..
Waw nice post..
Yang post sebelum nya juga bagus tapi ini lebih baik dari yang lalu..:)
terus berkarya ya..
Haha..:D
oh ya mampir juga ya ke my blog..:)
rengga-tikus.blogspot.com

November 22, 2012 at 10:16 PM

Jue : hehe..betul lah..saya ni sensitif juga..hehe.

priyadarshini: heee..okay.nanti saya jenguk.

Din : ye ke? wah..tak sangka.

Mrs. Eady : ^___^

Mimie : hehe..kan akak..tak nak cakap sebab tak pasal-pasal nanti dia pula yang merajuk dengan kita..

miszfazierra : ye ke..hehe..biasalah tu..saya pun pernah.

syida :hehe..tak apa..saya faham sangat. betul lah..saya pun tak suka orang gitu.

Mama : hehe..betul lah tu..

hainom OKje : hehe..saya pun sensitif. hehe..sangat2 betul bab period tu.heee.

Ratu hatiku : kan akak..tapi tu lah buat dek je lah.

Fairuz : betul..sedih kan. hati oh hati..hati kita terluka tapi tiada siapa yang tahu.. T___T

sheera : yeah..betul.

cik que : betul kadang-kadang mereka bergurau tak kena tempat. sabar ye.

Nur Razlinda : betullah..sama kita..saya suka pendam lepas tu menangis sorang2..hehe..faham-faham..saya pun gitu juga.

Mk Syahir : Betul...kalau negatif, hidup muram.

xie_arf : betul kan..lebih baik diam..hehe..

Mazliza: kan akak.. ^___^

hatimi :betul saya sokong komen awak.

didiey : hehe..betul tapi saya tak suka bila ada lelaki kata perempuan sangat sensitif..mesti ada sebab kan kenapa dia terasa. tak suka dia..hehe.

rengga : terima kasih ya.

November 22, 2012 at 11:26 PM

Mestilah pernah dik, tapi wlaupun laki kuat dan kite sama sama kuat, kite kena ingat kite lemah dan sebenarnya laki juga lemah, cuma mereka lebih pandai memperkuatkan diri daripada kite.. eh? betol tak.. hehe... *pendapat akak*

November 23, 2012 at 1:36 AM

sedang merasai perasaan 'touching lebih' tu sekarang..tiap2 bln pun mmg akan ade feeling tu..kdg2 cmpi menangis...pdhal bnde kecik je..huhu :p

November 23, 2012 at 5:21 AM

biasalah... perempuan memang sensitif...

February 29, 2016 at 12:38 AM

👍👍

February 29, 2016 at 12:38 AM

👍👍

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by ! AINI ZAKARIA © 2014| Resolution: 1280x800px | Best View: Google Chrome