26 July 2014

Gembira dan derita kita berbeza

Assalamualaikum...

Allahuakbar, sedihnya, hibanya rasa hati melihat bagaimana keadaan anak kecil ini kehilangan ibunya tercinta sebelum beliau sempat membuka mata melihat dunia.

Bayi Shaima lahir 10 minit selepas ibunya syahid

Bayi ini diberi nama Shaima sempena nama ibunya yang syahid selepas mengalami kecederaan parah akibat serangan udara pihak Zionis Israel, laknatullah. Doktor Gaza sempat menyelamatkan bayi ini. Bayi Shaima ini sempat dilahirkan, 10 minit selepas ibunya meninggal dunia. Allahuakbar..sedihnya. 

Kita tinggal esok saja nak berpuasa, lusanya dah raya. Tapi mereka, menderita. Allah..rasa down sangat. Tak ada mood nak raya bila memikirkan nasib saudara kita di sana. Kita gembira, mereka derita. Allah..banyak kali mengeluh. Tak baiknya kan. Tak apalah, kita sambut kemeriahan raya dalam kesederhanaan saja lah kan. 

Baby Shaima, your arrival was not beautiful but your survival will be <3

Bunyi mercun di Malaysia tanda "keseronokkan" bagi sesetengah orang, tapi bagi saya ianya satu kesengsaraan, pembaziran dan macam-macam lagi. Dentuman kuat dari mercun itu mampu menggegarkan rumah-rumah dikeliling. Agaknya mereka ini main mercun apa ya? Dahsyat betul. Tak tahu ataupun tak risau langsung dengan keselamatan sendiri apatah lagi orang lain. Selamba "badak" saja baling "bom" depan rumah orang.

Orang di Gaza, ketakutan dengan bunyi-bunyi dentuman kuat ini sebabnya mereka tahu mereka bakal kehilangan keluarga, hilang rumah, hilang air, hilang elektrik dan macam-macam lagi. Pelik! orang kita suka. Meraikan perayaan iaitu kemenangan orang Islam dengan cara membazir dan membahayakan nyawa. Maaflah siapa yang terasa. Tapi saya saat menulis entry ini, saya rasa sangat geram dan marah. Dari saat berbuka puasa sehinggalah ke pagi buta, di tempat saya ini tak habis-habis dengar bunyi mercun. Dari bulan puasa sampailah nak raya, jangan haraplah nak berhenti. GERAMNYA!!

2 comments

July 26, 2014 at 11:07 PM

Ya Allah.. besarnya kuasa Allah. kesian kt baby nie..harap sihat je baby nieee..

July 27, 2014 at 2:25 PM

begitulah kehidupan mereka di sana. Semoga si kecil ini akan terus tabah meneruskan perjuangan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by ! AINI ZAKARIA © 2014| Resolution: 1280x800px | Best View: Google Chrome