31 July 2014

HSBC tutup akaun orang Islam yang menyokong Gaza

Assalamualaikum...

HSBC tutup akaun orang Islam yang menyokong Gaza

HSBC bank has written to Finsbury Park Mosque and other Muslim organisations in the UK to tell them that their accounts will be closed.
Berita lebih lanjut disini.

Walaupun perkara ini berlaku di UK. Tapi HSBC Malaysia tetap adik beradik dia kan. Ada "pertalian darah "juga kan. Nasib baik tak ada akaun HSBC, sebab bank ini memang tak best pun. Dekat tempat saya ini lah..yang tak bestnya. Bank HSBC dekat tempat saya ini pun antara bank yang agak sunyi dan sepi dari orang ramai kecuali musim dapat gaji, ramai lah kot. Kalau tidak memang tak ada orang, kosong je kecuali pak cik pegawai keselamatan dan juga pekerja-pekerja bank.

Tapi satu problem, bila guna Nuffnang, check menggunakan HSBC. Alahai..

Jadi pada seluruh umat Islam di Malaysia terutamanya yang menyokong kemanusian, bolehlah atau digalakkan untuk menutup segala jenis akaun di HSBC. Kalau macam pelajar luar negara misalnya di Arab itu agak susah nak tutup akaun sebabnya HSBC saja yang ada dan boleh digunakan. Tak apalah, nak buat macam mana kan.

Tapi bagi kita yang tinggal di Malaysia, banyakkan pilihan bank tempatan dan bercorakkan Islamik. Bank Islam ke? Tabung Haji ke? Tabung Haji lagi best tau, kalau dapat dividen, fuhh..banyak. Adik saya pun dalam bank tabung haji cuma ada RM50 wakktu mula-mula buka akaun, lepas itu dia tak aktif dah. Dalam tahun ini juga rasanya, kononnya nak tutup akaun lah, dah tak nak guna. Tup-tup kemaskini baki, wang dalam akaun Tabung Haji ini, ada dalam RM70++. Terus tak jadi tutup. hehe. Banyakkan dividen dia. Untung kan.

Bukanlah satu paksaan untuk anda menutup akaun, tapi saya sendiri pun terasa dengan tindakan biadap HSBC UK ini. Ibarat cubit peha kiri, peha kanan terasa. Salah ke kalau kita mendokong kemanusiaan dan keamanan? Boikot bukan satu paksaan tapi pilihan. Itu hak anda, tiada siapa paksa. Jadi buatlah pilihan yang boleh membahagiakan kita dan saudara-saudara kita.


1 comment

July 31, 2014 at 12:57 PM

saya takde akaun kat HSBC ni...ada pon kat CIMB sebab ATM dia ada banyak...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by ! AINI ZAKARIA © 2014| Resolution: 1280x800px | Best View: Google Chrome