22 July 2014

Pemandu lelaki cuai

Assalamualaikum...

Tersentap kan baca tajuknya. Sabar-sabar. Jangan sentap-sentap ya. Pagi semalam, saya tengok MHI, ada dinyatakan, kalau tak silap saya lah ya. Negara Malaysia menduduki tangga ke-17 yang paling banyak merekodkan kadar kemalangan jalanraya di dunia. Emm, tinggi itu kan. Statistik yang dikeluarkan menyatakan bahawa pemandu lelaki cuai yang sering menyebabkan kemalangan. Alahai, lagi sentap. Memang bukan semua, tapi boleh dikatakan kebanyakkan daripada mereka memang cuai. Eh..ini lagi menyentapkan. Rasa nak naik angin je kan.


Pemandu lelaki cuai


Tak, tak semua. Yang baca ini semuanya pemandu berhemah dan bertimbang rasa. Sangat-sangat mementingkan keselamatan diri sendiri, keluarga mahupun orang lain kan. Tapi kebanyakkannya daripadanya cuai. Bukan yang baca ini, yang lain-lain. Yang duduk tempat lain..hehehe. Sentap lagi? Lagi mudah, sebenarnya lelaki dan perempuan pun sama je. Ada juga pemandu wanita yang cuai kan. Tapi nak buat macam mana, statistik yang dikeluarakan oleh pihak PDRM menyatakan bahawa, pemandu lelaki lebih cuai berbanding pemandu wanita. Hisap rokok, halakan putung rokok ke luar tingkap. Kemudian baling putungnya keluar. Perbuatan bahaya itu kan. Bukan semua. Contoh je.

Keratan surat khabar Harian Metro ini, kalau tak silap saya bertarikh 20 Julai 2014. Bolehlah baca detail dekat situ, mengapa dikata pemandu lelaki ini cuai. Bukan semua cuai, arwah ayah saya lelaki juga. Alhamdulillah, selama arwah ayah memegang lesen dan menjadi seorang pemandu dah 18 tahun kot, sebelum arwah ayah meninggal lah kan, arwah ayah tak pernah sekali pun kena saman dan tak pernah sekali pun langgar orang. Kalau orang langgar kereta ayah itu adalah kan, biasalah kita hati-hati pun terkena juga. 

Jadi itu menunjukkan bukan semua lelaki cuai tapi ada sesetengahnya sahaja "tercuai" atau memang cuai. Lagi pun malang tak berbau. Hati-hatilah dijalan raya. Jadilah pemandu yang berhemah. Patuhi peraturan jalan raya yang telah ditetapkan dan jangan lupa, baca doa naik kenderaan. Moga kita sentiasa dibawah perlindungan Allah S.W.T. InsyaAllah.


1 comment

July 22, 2014 at 3:56 PM

Sebenarnya cuak tu bergantung pada individu. bukan pada jantina.

apa-apa pun jaga diri balik raya nanti. pandu kereta elok-elok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by ! AINI ZAKARIA © 2014| Resolution: 1280x800px | Best View: Google Chrome