16 July 2014

Jus dari buah Malberi

Assalamualaikum...

Berbuka puasa dengan jus Malberi sangatlah menyegarkan. Rasanya ala-ala jus buah blueberry pun ada..ala perisa air Ribena itu. Sedap! Lagi-lagi buah Malberi yang merah dan hitam gelap aka masak ranum itu kita masak atas dapur, masukkan sedikit air dan letakkan sedikit gula. Rasanya lebih semulajadi dan fresh. Kalau kita mesin, jus itu akan rasa masam-masam sikit. Rasa asalnya, memang masam-masam manis pun.

Jus buah Malberi

Jus Malberi ini saya blend, rasa dia masam-masam. Kalau nak sedap, memang kena reneh atas dapur, ambil air dia. Memang sedap.

Manfaat pokok buah Malberi

Ini buah Malberi. Bagi sesiapa yang tak kenal lah kan. Gambar blur sikit sebab ambil dari kamera murah. hehe. Kamera hp, kakak den ini. Kalau dia dengor, mampus den dikerjakan.

Manfaat pokok buah Malberi

Nak lebih jelas, ini gambar pokok Malberi dan buahnya. Picture extract from google. Pokok Malberi ini memang sangat-sangat mudah nak ditanam dan memang suka berbuah..lebat lagi tu. Cuma perlu ambil dahan-dahan pokok yang dicantas, kemudian cucuk je dalam polybag atau pasu atau tanah sekali pun, dia rajin berbuah. Kalau kita selalu cantas dahan-dahan pokok ini, lagi dia lebat berbuah tau.

Running Man Episode 203

Kalau anda semua peminat Variety Show Running Man, dalam Episode 203, ada tunjuk pasal ulat sutera yang bertukar jadi warna purple bila makan daun itu kan. Daun yang ulat sutera itu makan adalah daun pokok Malberi ini lah. Unik kan.

Pokok Malberi ini bukan sahaja boleh dibuat jus, malah boleh dibuat jem, dadih, teh dan macam-macam lagi. Manfat pokok Malberi ini bukan sahaja pada buahnya tapi pada keseluruhan pokok. Boleh dibuat ubat kencing manis, darah tinggi, kurap, ramuan ubatan tradisional, merendahkan paras kolestrol dalam badan dan sebagainya. Dekat rumah saya ini ada dalam 5-6 pokok Malberi. Yang berbuah lebat 2 pokok ini..sebab ditanam lebih awal. Memang berbaloi tanam pokok ini. 

Anda pula, pernah tak makan buah Malberi ini?


Auto Publish

1 comment

July 16, 2014 at 6:13 PM

ushh sedapnya. time berbuka minum sedap ni. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by ! AINI ZAKARIA © 2014| Resolution: 1280x800px | Best View: Google Chrome