20 July 2014

"Makcik" pakai baju tulisan ayat Al-Quran bukan Cina Malaysia

Assalamualaikum...

"Makcik" pakai baju tulisan ayat Al-Quran bukan Cina Malaysia

Kecoh pula dengan isu seorang aunty yang kononnya berbangsa cina tidak sensitif dengan memakai baju tulisan ayat Al-Quran ketika berjalan membeli belah disebuah pasar raya. Tetapi apabila diselidik oleh pihak berkuasa PDRM, auty ini bukanlah orang cina dan rakyat Malaysia. 

Beliau seorang rakyat Korea aka Korean yang baru sampai di Malaysia. Kiranya, pelancong asing lah. Tapi bila dimuat turun gambar aunty ini berpakaian sedemikian, terus melulu komen-komen mencarut, menghina, mencaci dan sebagainya. Langsung tak hormati bulan puasa yang mulia ini. Bertambah-tambah lagi, bila penuh dengan komen berunsurkan  racist.

"Makcik" pakai baju tulisan ayat Al-Quran bukan Cina Malaysia


Sememangnya sifat sabar itu seharusnya dipupuk dalam diri kita terlebih dahulu sebelum sifat marah. Kita perlu ada sifat sabar sebelum terus menghentam dan memaki hamun. Kalau ya pun salah, kita kenalah siasat dulu kan. Ini tidak terus serang, sehingga menimbul perbalahan antara kita lebih-lebih lagi ianya melibatkan soal agama dan bangsa Sangat sensitif. Sabar-sabar, dalam Islam sendiri pun suruh perbanyakkan sabar. Sabar itu separuh daripada iman kan. Kalau salah, kita perbetulkan dan bawa masalah ini untuk diselesaikan kepada pihak berkuasa. Disiasat dan barulah diambil tindakan. 

Kalau betul ianya salah, kita tegur dengan cara baik, ini sudah termalu sendiri, mengatakan aunty ini Cina Malaysia yang tak sensitif dengan agama Islam, last-last bukan Cina Malaysia pun. Malunya, bila baca komen-komen dari orang Melayu, Islam, tapi maki-maki hamun..mencarut.

Lagi pun aunty ini bukan Islam, mana mungkin dia tahu dan faham tulisan pada baju yang dia beli di India itu adalah ayat Al-Quran kan. Kalau rakyat Malaysia ini rasanya semua bangsa tahu dan sensitifkan bab ini..ada yang tak sensitif itu, dia memang mencari pasal lah kan. Sebab itu penting untuk kita beri penjelasan pada dia, dengan tenang, jangan marah-marah sebab marah itu bukannya menunjukkan akhlak mulia seorang Islam. Sekarang ini, pihak PDRM pun dah maklumkan kes ini akan disiasat lebih lanjut. Kita tunggu dan lihat dulu ya.

4 comments

July 20, 2014 at 4:05 PM

haih..mcm2 la kes zmn skang ni..huhu

July 20, 2014 at 5:16 PM

kesian tanpa usul periksa ramai orang bash mak cik ni... huhuhu

July 20, 2014 at 8:28 PM

amacam2 je kes kt Malaysia skrg nie kan..

July 21, 2014 at 4:21 PM

mcm2 la diorg ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by ! AINI ZAKARIA © 2014| Resolution: 1280x800px | Best View: Google Chrome