14 October 2012

Permainan Congkak Berhantu?


Assalamualaikum dan selamat malam..

Malam-malam ni best kalau cerita pasal seram-seram...Haaa..takut tak, jadi kepada yang lemah semangat, saya cadangkan jangan baca cerita, bimbang juga saya. Gara-gara baca cerita seram saya, takut nak bangun pergi buang air. kang tak pasal terbuang atas tilam..hahaha..

Kenapa tiba-tiba buka cerita ni? Sebab tadi main congkak dengan umi..hehehe..kelakar lah umi..Tapi bukan nak cerita pasal main congkak tadi tapi nak cerita waktu main congkak dulu-dulu.



Peringatan sekali lagi ye, kepada sesiapa yang takut jangan baca..

Macam seram kan..Seram tak???huuhaahaha..

Sebelum tu anda pernah main congkak tak?

Kalau pernah, pernah tak main waktu malam?

Haaaaaa....kalau tak pernah mari sini......kita dengar cerita main congkak waktu malam.

Cerita ini bermula waktu aku, adik dan kakak aku main congkak dalam sebuah bilik. Bilik apa? Bilik tidur lah. Aku dan kakak aku main congkak tak berhenti-henti dari pukul 8 lebih sampai tak sedarkan diri. Tengok-tengok jam dah pukul 11.

Sebelum tu ayah ada cakap, jangan main congkak malam-malam tak elok. Tapi disebabkan terlalu seronok main, aku buat dono je.. Disebabkan esok cuti sekolah jadi aku teruskan bermain tapi tak ingat sampai pukul berapa,hahaha..sampai pukul 12:30 rasanya. Adik aku dah lama tidur, sebab waktu tu dia kecil lagi(aku kecil juga tapi dia lagi kecil pada aku..haha..faham tak?), kerana akak aku dah mengantuk sangat-sangat jadi dia ajak tidur. Disebabkan terlalu penat aku pun nak tidur juga, tak kan nak main sorang-sorang kot.



Nak dijadikan cerita, aku tak kemas pun lepas aku main sebab penat, mengantuk sangat-sangat, mahu tidur, aku letak je congkak aku tu bawah katil. Guli pun masih dalam congkak tu, aku tak kemas pun guli tu masuk dalam bekas. Biarlah esok aku boleh simpan.

dan................malam pun berlalulah dengan lalunya............................................

Keesokan harinya, aku bangun, tiba-tiba kakak aku marah aku..siap jeling lagi..

ehhh..aku cakap "apa sal minah ni "..(haha..tak lah, mana ada cakap macam tu.)

Aku tanyalah kenapa dia marah aku?
Lepas tu dia cakap :

Kau lah ni letak congkak bawah katil.

Kenapa nya?

Aku takut tahu tak, semalam aku dengar bunyi guli..Kau letak congkak bawah katil kan..Aku dengar macam ada orang main congkak.

Aku cakap : Mana orang tahu, akak yang tak simpan..Orang tak dengar pun.

Akak aku: Memanglah kau tak dengar tapi aku dengar.

Kemudian........Dahhhhhhhhhhhhhhhh..aku dah tak ingat apa yang berlaku seterusnya.

Tapi orang cakap kalau yang suka main guli ni adalah toyol???
Betul ke??
Dan orang cakap kalau nak elakkan toyol curi duit kita, kita letak guli dalam botol kaca, nanti dia akan main guli tu, dan tak jadi mencuri. Ye ke?

-Tamat-

Cerita ni agak tergesa-gesakan sebab cerita ni dah lama, ingat plot penting je. Dan yang paling menakutkan dulu-dulu pun selalu duit dalam tabung hilang, tabung selalu berbunyi, dalam tabung kacang( seramik). Tak ada lubang selain lubang masuk duit.... dan dan dan umi cakap tabung tu selalu berbunyi macam ada orang keluarkan duit padahal waktu tu petang tak ada orang dekat rumah selain umi. Emmm...

Wallahhualam.

Errrr..tak seram pun kan.. T_________T

p/s: Kalau ada pengalaman seram, marilah cerita.

14 comments

October 14, 2012 at 10:12 PM

uhuhu...seramnye...igt lpas bunyi guli bwh katil tu..sha dah taknak bace tp truskn jgak..seram dah la malam nie...nsib sha x ska men congkak or guli...

October 14, 2012 at 10:20 PM

kalo ada bunyi guli, ehem ehem ehem ada orang main baling2 guli la tu

October 15, 2012 at 12:50 AM

mungkin mak atau bapak awak yang alihkan takut tersampuk kaki kot...(fikir positive....) haha

October 15, 2012 at 8:54 AM

ayoooo tak tayo.... huhuhu serammmm. lepas main terus kemas lain kali...huhuhu

October 15, 2012 at 10:59 AM

Assalamualaikum..
Sis pun pernah gak main congkak mlm2..
Penah gak mengalami apa yg dialami oleh your sister..
Sis kalau main congkak, mmg x ingat dunia..
Bila kol 12.30 tgh mlm..
Mula ar rase takut..
Hehehe
Agaknya sbb tu lah org tua2 x bagi main congkak mlm2 erk..

October 15, 2012 at 2:43 PM

fuh, masa nak tidur selalu sangat dengar bunyi guli berlaga dgn lantai. rumah orang sebelah kot (pikir positif kejap) :D

October 17, 2012 at 9:19 PM

Seram jugak bila baca entri nie...
Tak pernah plak dengar cerita macam nie...
Selalu kalau Wilma main congkak sebelah pagi or petang jak...
Coz kalau nak main time malam...Confirm kena marah....
Sekarang baru Wilma tahu kenapa dad and mum marah main congkak time malam...

October 17, 2012 at 9:29 PM

@Dunia Wilma

Saya tak dengar tapi kakak dengar..hehe..Mungkin kebetulan je kot, akak saya penakut..

October 17, 2012 at 9:30 PM

@Eyna Reen

Ye ke? Seramnya, dulu roommate saya ada cerita rumah akak dia dekat bawah, selalu dengar benda jatuh atas lantai setiap pukul 12 lebih ke atas..err...seram.

October 17, 2012 at 9:32 PM

@Eira Aikawa Waalaikummusssalam, hehe..tu lah, saya main smpai tak ingat dunia. Bdk2 lagi, besar tak buat dah..Takutlah, akak yang dengar..fuhh..seram.

October 17, 2012 at 9:33 PM

@Mia Liana
Hehe, kak mia..lain kali tak buat dah. Main terus simpan.

March 22, 2013 at 7:10 AM

Haha... ingatkan pengalaman saya masa kanak kanak dulu hanyalah imaginasi saja, rupanya ada yg berkongsi pengalaman yg sama... fikir positive ajelah "parents x bg main congkak di mlam hari sebab nnt bising ( bunyi guli dan gaduh gaduh) :)

March 22, 2013 at 7:12 AM

Haha... ingatkan pengalaman saya masa kanak kanak dulu hanyalah imaginasi saja, rupanya ada yg berkongsi pengalaman yg sama... fikir positive ajelah "parents x bg main congkak di mlam hari sebab nnt bising ( bunyi guli dan gaduh gaduh) :)

October 17, 2016 at 3:33 PM

Saye pernah main sampai dalam pukul dua pagi then tinggal macam tu ja tapi nothing happened..Wann now why??Because ayah saya dah buat pendinding rumah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by ! AINI ZAKARIA © 2014| Resolution: 1280x800px | Best View: Google Chrome